W dzisiejszym Dzienniku Polskim przedstawione zostało stanowisko Krakowa w kwestii nocnej komunikacji do Wieliczki. Jesteśmy otwarci na rozmowy w tej sprawie – oświadczył Michał Pycik z biura prasowego krakowskiego ZIKiT’u.
Całość artykułu poniżej:
„613” pojedzie do Wieliczki?
KOMUNIKACJA PUBLICZNA. Mieszkańcy upominają się o kolejne linie aglomeracyjne. Czekają też
na nocny autobus.
Pomiędzy Krakowem i Wieliczką kursują obecnie trzy autobusy aglomeracyjne. Czy od stycznia 2011 roku będzie ich więcej zależy od wyniku jesiennych rozmów z krakowskim ZIKiT-em. Fot. Jolanta Białek
Jak twierdzi Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, sprawa uruchomienia nocnego połączenia pomiędzy Wieliczką, a Krakowem zależy wyłącznie od tego, czy władze solnego miasta będą pokrywać część kosztów kursowania tego autobusu.
– Jesteśmy otwarci na rozmowy w tej sprawie. Jeśli Wieliczka przedstawi kalkulację finansową do zaakceptowania przez gminę Kraków, nie będzie problemu, by nocny autobus jeździł poza granice Krakowa – twierdzi Michał Pyclik z Biura Prasowego ZIKiT, którego zapytaliśmy o możliwość realizacji tego nowatorskiego rozwiązania – dotychczas żadna z gmin z okolic Krakowa nie starała się o nocny autobus; wyjątkiem jest taka komunikacja na lotnisko w Balicach – aglomeracyjnego projektu.
Jeśli Wieliczka okaże się w tym względzie pionierem, będzie to w dużej mierze skutek petycji, jaką w sprawie nocnej komunikacji złożyli mieszkańcy. Jak pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, akcję taką zainicjowali administratorzy portalu wieliczanie.pl. Okazało się, że odzew społeczny był bardzo duży: pod dokumentem podpisało się prawie 950 osób. „W powiązaniu z dziennymi liniami, którą przez ostatnie lata udało się wywalczyć – „304”, której kopię chcą mieć prawie wszystkie gminy w okolicach Krakowa, „244” i „204” oraz szansą na miejską komunikację przez Węgrzce Wielkie (projekt Niepołomic) – przedłużenie linii nocnych stanowiłoby idealne uzupełnienie projektu skomunikowania naszego miasta z Krakowem” – piszą autorzy petycji.
Koszty funkcjonowania nocnych „wielickich” autobusów liczone będą według tych samych zasad, jak dla standardowej komunikacji aglomeracyjnej. – Tu także obowiązuje cena 6,39 zł netto za jeden kilometr – informuje Michał Pyclik. Gospodarze Wieliczki mają już przynajmniej szacunkowe pojecie, ile pieniędzy trzeba będzie wyłożyć na nocny projekt, ponieważ jako załącznik do petycji mieszkańców przekazano im kalkulacje finansowe dotyczące możliwych rozwiązań.
Autorzy petycji proponują przedłużenie do Wieliczki nocnego autobusu nr 613, który obecnie kursuje do Nowego Bieżanowa. Twierdzą, że sytuację komunikacyjną byłaby znacznie lepsza, gdyby do solnego miasta dojeżdżała „613” startująca z Krakowa o godzinach: 0.23, 1.23 oraz 2.23. Przedstawiają także koszty przejazdu tego autobusu do Wieliczki w kilku wariantach: weekendowym, w dni powszednie oraz codziennie, biorąc jako podstawę cenę 5 zł za jeden kilometr.
Przy wyliczeniach z wyższą stawką podaną przez ZIKiT byłyby to koszty: ponad 80 tys. zł rocznie za codzienną nocną komunikację, ok. 55 tys. zł, jeśli autobus kursowałby od poniedziałku do piątku lub ok. 22 tys. zł przy opcji tylko weekendowej.
Gospodarze Wieliczki zapewniają, że sprawa uruchomienia nocnej komunikacji będzie na pewno omawiana podczas jesiennych negocjacji z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Komunikacji w Krakowie (ich terminu jeszcze nie ustalono), dotyczących funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej do Wieliczki w 2011 roku. – Warto przypomnieć, iż jeszcze cztery lata temu do Wieliczki kursowała zaledwie jedna linia MPK. Obecnie mamy już trzy linie miejskie oraz jedną kursującą do Węgrzc Wielkich. Wydaje się, że na razie taki stan jest wystarczający i utrzymanie tego było kwestią priorytetową. Kolejnym krokiem i sprawą, którą podejmiemy podczas tegorocznych rozmów z ZIKIT będzie kwestia komunikacji nocnej – twierdzi Renata Gawlik, kierująca zespołem ds. informacji wielickiego UMiG.
Jolanta Białek
wielicki@dziennik.krakow.pl
Też czekają na autobusy aglomeracyjne
Społeczności Bogucic, Grabówek, Gorzkowa i Byszyc nadal czekają na autobusy aglomeracyjne. Trasy krakowskich pojazdów o numerach: 133, 214 i 215 miały być tam przedłużone jeszcze jesienią ubiegłego roku. – W kwestii uruchomienia i finansowania kolejnych nowych linii: zobaczymy czy będzie to możliwe. Na pewno musimy utrzymać dotychczasowe połączenia pomiędzy Wieliczką, a Krakowem, najlepiej na obecnych zasadach i warunkach finansowych. Jeśli te nie ulegną zmianie, wówczas będzie można rozważać uruchomienie i finansowanie kolejnych autobusów – mówi Renata Gawlik.
{mos_fb_discuss:8}