Budowa Centrum Przesiadkowego. Tężnie w centrum?

Nadchodzi kolejowa rewolucja

INWESTYCJE. Modernizacja linii PKP Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek oraz wielickich stacji ruszy późną wiosną 2011 roku

Władze Wieliczki ogłosiły wczoraj przetarg na budowę centrum przesiadkowego i parkingów na stacji Wieliczka, natomiast PKP wybrały już w przetargu unijnym firmę, która najprawdopodobniej zajmie się przebudowę linii kolejowej pomiędzy Bieżanowem, a podkrakowskim miastem.

– Czekamy jeszcze na uprawomocnienie się decyzji o wyborze oferty. Potem postępowanie przetargowe poddane zostanie jeszcze kontroli przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Modernizacja linii PKP Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek ruszy w pierwszym kwartale przyszłego roku, a tak na dobre – bliżej wakacji – mówi Dorota Szalacha z Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie.

O prowadzenie modernizacji linii kolejowej do Wieliczki starało się dziewięciu oferentów. Wybrano opiewającą na niespełna 55,4 mln zł propozycję konsorcjum firm: Eurovia Polska z Kobierzyc oraz Eurovia C.S a.s. z Czech. Podczas prac, które mają zakończyć się w ostatnich dniach maja 2012 roku, wykonane zostaną: przebudowa i naprawa elementów infrastruktury kolejowej m.in. peronów i podtorzy, wiaduktów, sieci trakcyjnej i telekomunikacyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W ramach modernizacji obecna stacja Wieliczka-Rynek zostanie przeniesiona w rejon, gdzie znajduje się gminny parking przy ul. Dembowskiego i zmieni nazwę na: Wieliczka-Kopalnia. Ponadto w podkrakowskim mieście ma powstać także nowa stacja: Wieliczka-Bogucice. Po modernizacji pomiędzy Krakowem, a Wieliczką ma być uruchomione szybkie połączenie (podróż ma trwać nie dłużej niż kwadrans), wzorowane na tym, z jakiego dzisiaj korzystają podróżujący pomiędzy Krakowem, a lotniskiem w Balicach.

Natomiast termin zakończenia przyjmowania ofert od firm chętnych zająć się odnową pierwszej wielickiej stacji PKP wyznaczono na 4 stycznia 2011 roku. Tę część inwestycji zrealizuje gmina Wieliczka; na razie zarezerwowano na ten cel 3,5 mln zł. Po modernizacji stacja „Wieliczka” stanie się centrum komunikacyjnym skąd będą odjeżdżać także busy i autobusy; powstaną tam też parkingi na ok. 300 miejsc. W budynku obecnego dworca ulokowane zostaną m.in. centrum informacji turystycznej oraz punkty gastronomiczne, a w rejonie nowej stacji – przy ulicach Dembowskiego oraz Narutowicza – wybudowane będą także dwa podziemne przejścia.

Gminne fundusze zostaną spożytkowane także na renowację parkingu przy ul. Dembowskiego, przy stacji „Wieliczka Rynek”, który miasto przejęło od Kopalni Soli poprzez wymianę gruntów. Do tego miejsca skrócone będzie torowisko i powstanie tam nowy dworzec, którego budowę sfinansuje gmina.

Całkowita wartość prac, które będą prowadzone w ramach projektu „Zintegrowany system transportu zbiorowego w aglomeracji krakowskiej”, realizowanych przy współpracy PKP, Wieliczki i Krakowa szacowana jest na 180 mln zł. Znaczną część tej kwoty ma pokryć dotacja unijna.

JOLANTA BIAŁEK

wielicki@dziennik.krakow.pl

Tężnia przy drugiej stacji?

Aleja spacerowa oraz zagospodarowanie budynków kolejowych na cele użyteczności publicznej i turystycznej – taka była jeszcze przed rokiem koncepcja nowego zagospodarowania terenu, gdzie obecnie znajduje się stacja „Wieliczka Rynek”. – Szczegółowe rozmowy na ten temat rozpoczną się dopiero po skróceniu torów kolejowych, a wiec w 2012 roku – twierdzi Renata Gawlik z Urzędu Miasta i Gminy w Wieliczce.

Niektórzy mieszkańcy Wieliczki opowiadają się za tym by na miejscu dawnej stacji wybudować tężnie lub inhalatornię. – Zbieramy podpisy pod petycją do burmistrza, by kolejowy teren zagospodarować na cele sanatoryjne. Podpisów jest już ponad 1 tysiąc. Wkrótce chcemy przedstawić naszą propozycję w magistracie – mówi Elżbieta Achinger, szefowa wielickiego koła PO i radna województwa małopolskiego.

– Jestem otwarty na propozycje. Pomysł jest niezły. Spotkamy się, porozmawiamy, zobaczmy co da się w praktyce zrobić w tej sprawie – powiedział nam burmistrz Artur Kozioł, którego zapytaliśmy o możliwość wybudowania sanatoryjnych obiektów na dzisiejszej stacji PKP.

Źródło: DP

{mos_fb_discuss:8}

Dodaj komentarz