Z Krakowa nadchodzą coraz to nowe informacje
dotyczące rozbudowy komunikacji miejskiej. Kilka dni temu przetarg na wykonanie linii tramwajowej na Ruczaj, teraz metro wraca do studium dla Krakowa.
Wygląda więc na to, ze nadchodzą wybory samorządowe.
Zapomnijmy jednak na chwile, że chodzi o wybory, a policzmy, czy metro w ogóle ma w Krakowie sens.
Szybkość przejazdu na planowanych odcinkach obecnie:
Trasę Wielicka – Dw. Towarowy jadąc krakowską linia 3 pokonuje w 15 minut
Szybki tramwaj przez Mogilskie – 17minut
Autobus 164 trasę Mateczny-Kleparz pokonuje w 13 minut.
Oczywiście wg rozkładów, ale biorąc pod uwagę, że coraz więcej mamy wydzielonych torowisk i bus pasów, są to czasy realne.
I teraz jaki będziesz miał powód, żeby się przesiąść z autobusu w metro, a nawet z auta w metro. Bo metro będzie o 5 min szybciej? Tu trzeba walczyć z mentalnością, mówiącą, że „wszędzie dojadę autem,a z mpk korzysta biedota”. 3 mld to kwota olbrzymia. Za to można całkowicie przebudować rozwiązania komunikacyjne Krakowa. Przykład: wiadukt nad Nowohucką to koszt 30mln, a cała przebudowa, z budową całkowicie nowej linii tramwajowej do Golikówki i tymże wiaduktem to 95mln zł. Przebudowa drogi na Ruczaj – 4 pasy + nowa linia tramwajowa to 160mln zł. Trasa zwierzyniecka z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy to koszt szacowany na 450-900mln zł.
Wartość dodana metra jest niewielka, nie przyciągnie wielu nowych pasażerów. Wg mnie powinno się iść w stronę ograniczania ruchu aut w centrum – (opłaty?), w powiązaniu z systemem park&ride i uruchomieniem komunikacji pospiesznej na głównych kierunkach, tak, aby jadąc np. z Bieżanowa pasażer nie był skazany na oglądanie wszystkich przystanków, ale co drugi kurs 173 nazywał się na 473 i zatrzymywał się tylko na węzłowych przystankach. Kurs 2 razy szybszy – więc i rzeczywista zachęta do zostawienia auta w domu. Tu wzorem powinna być Warszawa.
Wiadomo. Miło było móc się pochwalić, że Kraków ma metro. Ale wg mnie nie ma na to pieniędzy, a po drugie nie ma to sensu.
artykuł na wp – Kraków chce budować metro
mapa: polskatimes.pl
{mos_fb_discuss:12}